Biochemiczne podstawy zdrowia

15.12.2021

Obrazek

W pierwszym semestrze roku szkolnego 2021/2022 uczniowie klasy I C o profilu biologiczno-chemicznym z rozszerzoną edukacją medyczną brali udział w projekcie Wydziału Biotechnologii Uniwersytetu Wrocławskiego „Biochemiczne podstawy zdrowia”.

Młodzież raz w miesiącu (w soboty) uczestniczyła w następujących wykładach, które prowadzili pracownicy naukowi uczelni:

9 października 2021 r. - „Brzytwa genetyczna - nowość w inżynierii genetycznej” - dr Zdzisław Wróblewski. Temat wykładu był poświęcony metodzie (CRISPR/Cas9) zwanej „brzytwą genetyczną” , która pozwoliła opracować m.in. nowe terapie przeciwnowotworowe i jest intensywnie rozwijana, chociaż budzi ogromne kontrowersje.

6 listopada 2021 r. - „Woda w ciele człowieka: czy tylko rozpuszczalnik dla innych cząsteczek?” - dr Maria Stasiuk-Wacławczyk. Temat wykładu był poświęcony wodzie, która stanowi ok. 60% masy ciała człowieka. Towarzyszy nam na co dzień, sięgając po kolejną szklankę mineralnej, soku czy innego napoju nie myślimy o tym, jakie są jej losy w organizmie i jakie pełni w nim funkcje.

11 grudnia 2021 r. - „Od gabinetu lekarskiego do diagnozy – czyli jak wyglądają podstawy diagnostyki zakażeń” - mgr Justyna Szymczak . Temat wykładu był poświęcony diagnostyce medycznej. Kiedy czujemy się źle, albo gdy coś nas boli, to udajemy się do lekarza. Bardzo często przed postawieniem diagnozy specjalista kieruje nas na odpowiednie badania w laboratorium, w którym wykwalifikowany pracownik pobiera od nas próbkę materiału do badania, np. krew, mocz lub wymaz. Co się dalej dzieje z „naszą próbką”? Kto się nią zajmuje? W jaki sposób dowiadujemy się, na co jesteśmy chorzy? Na wszystkie te pytania pomagają odpowiedzieć odpowiednie metody diagnostyki zakażeń.

Udział klasy w projektach Wydziału Biotechnologii UWr jest wynikiem wieloletniej współpracy wrocławskiej uczelni z I LO. Pozwala uczniom klas biologiczno-chemicznych z rozszerzoną edukacją medyczną poszerzać swoją wiedzę i zainteresowania w ramach edukacji prozdrowotnej. Na podstawie wykładów młodzież wykonuje samodzielnie prace projektowe dotyczące omawianego zagadnienia: mapy myśli, prezentacje, plakaty informacyjne.

W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy I C uczestniczą również w projekcie „Ciekawa biochemia”.

Szkolnym koordynatorem i opiekunem młodzieży jest nauczycielka biologii, wicedyrektor szkoły - Agnieszka Nowak.