Wycieczka I D do Świeradowa Zdroju

27-10-2021

W dniu 26 października 2021r. klasa I D matematyczno-fizyczna przebywała na wycieczce krajoznawczo integracyjnej w Świeradowie Zdroju.

W dniu 26 października 2021r. klasa I D matematyczno-fizyczna przebywała na wycieczce krajoznawczo-integracyjnej w Świeradowie Zdroju.

Rozpoczęliśmy wycieczkę od zwiedzania Kopalni św. Jana w Krobicy, która stanowi pierwszy etap ścieżki dydaktyczno-turystycznej „Śladami dawnego górnictwa kruszców”. Po wysłuchaniu ciekawostek na temat wydobycia rud cynku i kobaltu, prowadzeni przez przewodników, przeszliśmy podziemną trasą wiodącą dawnymi wyrobiskami kopalni św. Jana oraz sztolni św. Leopolda o długości 350 m.

Wprost z podziemnych korytarzy powędrowaliśmy ponad chmury na 62 metrową wieżę SkyWalk, która zachwyciła nas futurystyczną konstrukcją. Wspięliśmy się na górę 850 metrową kładką. Na szczycie podziwialiśmy górskie krajobrazy, doświadczaliśmy emocji na elastycznej siatce, stanowiącej środkową część platformy widokowej i przełamywaliśmy lęki na szklanej platformie balkonu. Niektórzy z nas wyprawę na wieżę zakończyli jazdą 105-cio metrową zjeżdżalnią, przenosząc się w kilka sekund z chmur na ziemię.

Dalej skierowaliśmy się do Czarciego Młyna, gdzie odbyliśmy podróż w czasie do roku 1890 zwiedzając wystawę „Od ziarenka do bochenka”, na której mieliśmy okazję zobaczyć oryginalne maszyny młyńskie, replikę koła wodnego, mierzącego ponad 6 metrów i wysłuchaliśmy historii o produkcji mąki, zobaczyliśmy słynny zabytkowy, a jednak ciągle czynny piec chlebowy oraz poznaliśmy fascynującą legendę związaną z właścicielem młyna.

W niedaleko położonym Centrum Edukacji Ekologicznej „Izerska Łąka” wysłuchaliśmy wykładu o zanieczyszczeniu światłem, obejrzeliśmy film o Górach Izerskich oraz poznaliśmy ciekawostki dotyczące życia pszczół i ich znaczenia dla środowiska. Podczas prelekcji zaprezentowano nam gwiezdną mapę nocnego nieba widocznego nad Górami Izerskimi, wyświetlaną na sklepieniu sali kinowej.

Dopełnieniem dnia było podziwianie architektury XIX-wiecznego Świeradowskiego Domu Zdrojowego ze sławną halą spacerową wraz z ozdobnym ujęciem wody radonowej. Odbyliśmy też spacer po Tarasach Zdrojowych starannie zaprojektowanego zespołu parkowego, podziwiając ciągle kwitnące ogrody, fontanny i sztuczną grotę oraz urokliwe, jesienne alejki pełne cennych egzemplarzy drzewostanu.

Klimat tych niezwykłych miejsc i moc wrażeń sprawiły, że czas minął nam błyskawicznie.

Opiekunami uczniów podczas wyjazdu była pani Mirosława Bąkowska oraz pani Anna Borowiec.