Gry i zabawy podczas Legnickiego Konkursu Matematycznego

15-04-2019

Podczas IX Legnickiego Konkursu Matematycznego, który odbył się 30.03.2019 r. w naszej szkole, licealiści zaproponowali swoim młodszym kolegom ciekawe zajęcia. Oto krótki przegląd ich działań.

Pierwsza grupa z klasy 1d zorganizowała quiz „Matmada”. Uczniowie mogli poczuć się jak uczestnicy znanego teleturnieju „Familiada”. Młodzież została podzielona na dwie drużyny, w których wspólnie rozwiązywano wiele ciekawych i nurtujących zadań, przy czym świetnie się bawiono. Rywalizacja była zacięta. Konkurs składał się z trzech rund, w każdej z nich można było się wykazać ogromną wiedzą. Różnego rodzaju zagadki i łamigłówki przysporzyły dużo radości i uśmiechu. Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych chętnie też korzystali z pozaturniejowej atrakcji, jaką był kurs origami. W sali znajdował się mały, słodki poczęstunek dostępny dla uczniów, a wygrana drużyna uzyskała nagrodę w formie torby pełnej słodyczy.

Druga grupa zorganizowała konkurs – grę opierającą się na tematyce pirackiej. Sala, w której na co dzień prowadzone są lekcje, zamieniła się w bezludną wyspę z zaginioną skrzynią pełną diamentów. Uczestnicy wcielili się w poszukiwaczy skarbów. Ich zadaniem było odnalezienie ich przy pomocy zagadek i wskazówek. Podczas rozgrywki musieli oni sprostać matematycznemu bingo, rebusom oraz szyfrom. Młodzież wykazała się kreatywnością, sprytem oraz niebywałą wiedzą.

„Wielka bitwa domóow Hogwardu” - po obejrzeniu przez uczestników zabawy krótkiej projekcji 3 minutowego filmu „Harry Potter i kamień filozoficzny”, nastąpił podział ich na 4 grupy składające się z kilku osób. Zabawa polegała na jak najszybszym rozwiązaniu łamigłówek matematycznych dostosowanych do wieku uczestników. Szybkie rozwiązanie zadań przez drużynę gwarantowała jej wygraną i zdobycie nagrody. Sala została podzielona na 4 odrębne miejsca oraz ozdobiona charakterystycznymi motywami imitującymi domy w Hogwardzie. Każde z pomieszczeń zostało przystrojone w odpowiednich barwach, wszystkie prowadzące osoby były przebrane w stroje charakterystyczne dla filmu i jego bohaterów. Podczas zabawy w tle emitowany był film, który wprowadził uczestników w klimat Harrego Pottera.

„Kocham Cię Matematyko!” - pod takim hasłem działali uczestnicy na jednych z zajęć przygotowanych przez uczniów klasy 1D - matematyczno-fizycznej. Na starcie grupa została podzielona na dwie podgrupy, które konkurowały ze sobą. Pierwszym zadaniem, z jakim musiano się zmierzyć, było ułożenie słów z liter, które uczestnicy zabawy mieli zawieszone na ubraniu. Liczył się czas i liczba odgadniętych haseł. Kolejnym wyzwaniem było poprawne rozwiązanie zadań, w czym potrzebna była znajomość Twierdzenia Pitagorasa. Z odpowiednio zakodowanych przy- lub przeciwprostokątnych uczniowie rozszyfrowywali hasło. Jeśli prawidłowo odczytali hasło, dostawali kolejną część zadania. Polegało ono na poprawnym przeniesieniu rysunku na różne układy według podanych współrzędnych. Po podsumowaniu drugiego zadania przyszedł czas na rozstrzygnięcie i odpowiedź na pytanie - kto wygrał? Ostatnie zadanie było z pozoru proste - polegało na wybraniu przez jedną osobę z drużyny liczby od 1 do 16. Reszta grupy starała się odgadnąć tę liczbę poprzez zadawanie pytań typu „tak lub nie”, zważając na to, że osoba musi raz skłamać. Na koniec nastąpiło krótkie podsumowanie, ogłoszenie wyników oraz przyznanie nagród. Ostatnią rzeczą, jaką zajęli się uczestnicy, już nie będąc ocenianymi, było zamalowanie czterema kolorami wzorów na graniastosłupie w taki sposób, by po złożeniu kolory się dopasowały.

lkm

lkm

Dodał*: Aleksandra Gniada
Menu