Nadmorska przygoda I D i I E

23-10-2017

W dniu 19.10.2017 r. klasy I D - matematyczno-fizyczna z edukacją architektoniczną oraz I E - przyrodnicza z edukacją prozdrowotną wraz z opiekunami, Robertem Wójcickim, Marcinem Twardowskim i Waldemarem Małkiem, wyruszyły do Trójmiasta. Trasa została wzbogacona o wycieczkę na Hel.

W pierwszym dniu pojechaliśmy do Sopotu. Można tu odnaleźć bardzo interesujące przykłady budowli secesyjnych. Jest to również miasto uzdrowiskowe, którego atrakcję stanowi najdłuższe w Polsce molo. Za perłę architektury uznaje się słynny Grand Hotel, w którym przebywało wiele osobistości światowej sławy.

Drugi dzień spędziliśmy na Półwyspie Helskim. Dotarliśmy do początku Polski, mieliśmy okazję podziwiać panoramę Mierzei Helskiej z latarni morskiej oraz poznawaliśmy faunę Bałtyku, w tym fokę szarą oglądaną w miejscowym fokarium.

Następny dzień pozwolił poznać walory historyczne i architektoniczne liczącego ponad 1000 lat Gdańska. Na Długim Targu przywitał nas Neptun wraz ze swoją świtą, a wędrując uliczkami miasta, podziwialiśmy charakterystyczne gdańskie kamienice. Duże wrażenie wywarła Bazylika Mariacka ze słynnymi gwiaździstymi i kryształowymi sklepieniami i skłaniającym do głębokiej refleksji obrazem Hansa Memlinga „Sąd Ostateczny”. Po smacznym obiedzie odwiedziliśmy Kościół św. Brygidy, gdzie gromadzili się opozycjoniści walczący o wolną i demokratyczną Polskę. W prezbiterium Bazyliki Mniejszej znajduje się największy na świecie Bursztynowy Ołtarz. Akcentem patriotycznym było odwiedzenie Pomnika Poległych Stoczniowców i bramy stoczni. Wszystkich wzruszyła sentencja: „Oddali życie, abyś ty mógł żyć godnie”. Dopełnieniem lekcji historii stało się zwiedzanie Sali BHP, gdzie podpisano Porozumienia Sierpniowe. Wieczorną porą udaliśmy się do portu w Gdyni, gdzie podziwialiśmy żaglowce „Dar Pomorza” i „Dar Młodzieży” oraz ORP „Błyskawicę”.

Pamiątki z tego wyjazdu to miniatura „Daru Pomorza” oraz herb Gdańska wykonany z ceramiki artystycznej. Nabytki te tradycyjnie wzbogacą wystrój szkoły.